11 دسامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در ژورنال Diabetes Therapy، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی دیابتی (DKD) را در افراد مبتلا به دیابت با پارامترهای تغذیه ای ضعیف و چربی بدنی بالا نشان داد.

محققان نوشتند: پارامترهای تغذیه ای و چربی بدنی، به شدت با بیماری کلیوی دیابتیمرتبط بوده و به طور قابل توجهی به آن کمک می کند، این موضوع نشان می دهد که تغذیه و چربی بدنی ممکن است نشانگرهای امیدوارکننده ای از وضعیت متابولیک در پاتوژنز DKD باشند و کاربرد بالینی تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریکی(BIA) ممکن است توصیه های ارزشمندی را به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM)ارائه دهد.

حدود 40 درصد از بیماران مبتلا به دیابت به بیماری کلیوی دیابتی مبتلا می شوند، که به یکی از علل اصلی بیماری مزمن کلیوی و نارسایی کلیه در مرحله نهایی در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده است. بنابراین، نیاز فوری به استراتژی های جدید برای شناسایی عوامل خطر بالقوه قابل تغییر برایDKD  وجود دارد.

برای پرداختن به این موضوع، Junwei Yang، و همکارانش از دومین بیمارستان وابسته دانشگاه پزشکی نانجینگ در چین، ارتباط بین خوشه‌های چربی بدنی و پارامترهای تغذیه‌ای را با DKD در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 در یک مطالعه مقطعی بررسی کردند.

این مطالعه شامل 184 شرکت کننده ی مبتلا به دیابت 2 بود. پارامترهای بیوشیمیایی شامل هموگلوبین A1c، قند خون ناشتا، هموگلوبین، کراتینین، آلبومین و نسبت آلبومین به کراتینین ادراری (UACR) اندازه گیری شد.امپدانس بیوالکتریکی برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به مساحت چربی احشایی (VFA)، درصد توده چربی بدنی(PBF)، توده ی سلولی بدن (BCM) و زاویه فاز در 50 کیلوهرتز(PA50)  استفاده شد.

تشخیص DKD توسط UACR و نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) انجام شد. از تحلیل عاملی برای خوشه‌بندی کاهش ابعاد در بین متغیرها استفاده شد. برای ارزیابی ارتباط خوشه‌ها با حضور DKD از تحلیل رگرسیون لجستیک باینری استفاده شد.

بر اساس این مطالعه، محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· تجزیه و تحلیل عاملی دو خوشه را شناسایی کرد که به عنوان یک خوشه چربی بدنی با بار مثبت VFA، اندازه ی دور کمر، شاخص توده بدنی، وPBF ؛ و یک خوشه با پارامترهای تغذیه ای با بار مثبت PA50، هموگلوبین، آلبومین وBCM ، تفسیر شدند.

· شرکت کنندگان بر اساس مقدار کات آف خاص جنسیت (میانگین) از امتیاز هر خوشه که با استفاده از وزن خوشه و مقادیر متغیر اصلی محاسبه می شود، به چهار گروه تقسیم شدند.

· فقط شرکت کنندگان دارای چربی بدنی بالا و پارامترهای تغذیه ای ضعیفبا افزایش احتمال ابتلا به DKD مواجه بودند.

محققان نتیجه گیری کردند که اگرچه روش BIA و یافته‌های متعاقب آن نیاز به مطالعات بیشتری برای تأیید دارد، یافته‌های ما نشان می‌دهد که پارامترهای تغذیه‌ای و چربی بدنی می‌توانند نشانگرهای خطر قوی برایDKD  باشند و برای تشخیص بالینی و انجام مداخلات، امیدوارکننده هستند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/body-fat-and-nutrition-strongly-associated-with-diabetic-kidney-disease-in-type-2-diabetes-patients-study-121144